جام جهانی ۲۰۲۲| آتش‌بازی خروس‌ها و صعود بی‌دردسر سه‌شیر؛ چشم بادامی‌ها به دنبال خلق شگفتی

9:38 - 14 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۴۲۷۰۰
دسته بندی: ورزشی ، عمومی
در چهاردهمین روز از جام جهانی 2022 قطر، 2 بازی در مرحله یک‌هشتم پایانی برگزار شد و 2 تیم دیگر به دور یک چهارم راه یافتند.

خبرگزاری میزان - چهاردهمین روز از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر روز گذشته (یک‌شنبه) با برگزاری ۲ بازی از مرحله یک هشتم نهایی پیگیری شد و ۲ تیم دیگر راهی مرحله یک چهارم شدند.

*در ادامه مروری خواهیم داشت به رقابت‌های مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی که روز گذشته برگزار شد:

*فرانسه ۳ - لهستان یک؛ آتش بازی فرانسه با شلیک امباپه

شب گذشته (یک‌شنبه) از ساعت ۱۸:۳۰ جدال تیم نخست گروه D و تیم دوم گروه C برگزار شد. در این دیدار تیم ملی فرانسه و لهستان در ورزشگاه الثمامه به مصاف هم رفتند. خسوس والنزوئلا قضاوت این دیدار مهم را بر عهده داشت. خروس‌ها در این بازی با سیستم 4-2-3-1 در زمین حاضر شدند و در سوی دیگر تیم ملی لهستان با آرایش 4-1-4-1 مقابل فرانسه قرار گرفت.

در دقیقه یک مسابقه یک موقعیت برای فرانسه از روی ضربه ایستگاهی به وجود آمد که گریزمان آن را با اختلاف از کنار دروازه لهستان به بیرون زد. در این تا دقیقه ۱۰ اتفاق خاصی رخ نداد تا اینکه در همین دقیقه نفوذ امباپه از سمت چپ و سانتر او برای دمبله بی ثمر به بیرون رفت. شوامنی در دقیقه ۱۲ یک ضربه به سمت دروازه لهستان زد که با واکنش شزنی همراه شد. عثمان دمبله در قیقه ۱۶ یک ضربه از پشت محوطه جریمه زد که با مهار شزنی مواجه شد.

بعد از ۲۰ دقیقه رابرت لواندوفسکی از پشت محوطه جریمه یک ضربه سنگین به سمت دروازه فرانسه زد که توپ او با اختلاف کمی به بیرون رفت. در دقیقه ۲۸ مسابقه یک حمله از سوی مهاجمان فرانسه صورت گرفت که در نهایت با پاس دمبله و ضربه بد ژیرو این موقعیت خوب از دست رفت. دقیقه ۳۷ تیم لهستان حملات متعددی روی دروازه فرانسه صورت داد و چندین شوت به سمت دروازه زدند که در نهایت با تلاش مدافعین ثمری نداشت. سرانجام در دقیقه ۴۳ بازی، فرانسوی‌ها با پاسکاری زیاد نهایتا توپ را در عمق برای ژیرو فرستادند و او موفق شد با یک ضربه تمام کننده دروازه لهستان را باز کند. دو تیم با همین نتیجه به رختکن رفتند.

نیمه دوم بازی شروع شد و ۲ تیم با خلق موقعیت سعی بر باز کردن دروازه‌ها داشتند، اما موفق نبودند. در دقیقه ۵۵ کیلیان امباپه روی یک نفوذ موفق شد به سمت دروازه لهستان شوت بزند که توپ او به کرنر رفت. در دقیقه ۷۴ بعد از حمله نصفه و نیمه لهستانی‌ها، تیم فرانسه صاحب موقعیت شد و بازیکنان با رساندن توپ به امباپه او موفق شد گل دوم فرانسه را به ثمر برساند. امباپه در دقیقه ۹۰ مسابقه بار دیگر صاحب توپ شد و با یک شوت دیدنی دروازه لهستان را برای بار سوم باز کرد تا این بازی ۳ بر صفر به سود فرانسه دنبال شود.

این پایان کار نبود و لهستان در واپسین ثانیه‌های وقت‌های اضافه نیمه دوم صاحب ضربه پنالتی شد که لواندوفسکی موفق شد یکی از گل‌های خورده را روی این پنالتی جبران کند. این بازی نهایتا با پیروزی ۳ بر صفر فرانسه همراه شد و یاران لواندوفسکی از دور جام جهانی ۲۰۲۲ حذف شدند.

*انگلیس ۳ - سنگال صفر؛ صعود بی‌دردسر سه‌شیر با هنرنمایی کین

در دومین دیدار که شب گذشته از ساعت ۲۲:۳۰ برگزار شد؛ دو تیم انگلیس و سنگال به مصاف یکدیگر رفتند. قضاوت این دیدار بر عهده ایوان بارتون بود. سه‌شیر در این بازی با سیستم 4-1-2-3 وارد میدان شد و در سوی مقابل شاگردان سیسه با سیستم 4-4-1-1 در زمین حاضر شدند.

انگلیس در آغاز این بازی هجومی کار کرد و چند موقعیت را روی دروازه سنگال شکل داد. نخستین موقعیت جدی بازی روی حمله تیم سنگال شکل گرفت جایی که در دقیقه ۲۱ بازی ضربه دیا به جان استونز برخورد کرد و مقابل اسماعیلا سار قرار گرفت اما ضربه این بازیکن از داخل شش قدم به بیرون رفت. در دقیقه ۳۲، توپ‌گیری سار و حرکت انفرادی زیبای این بازیکن با پاس در عمق به دیا همراه شد اما ضربه مهاجم سنگال را پیکفورد با واکنشی تماشایی برگشت داد. سرانجام در دقیقه ۳۹ بازی‌سازی هری کین، بلینگام را در فرصت خوبی قرار داد تا او با حرکت در عرض و پاس کات‌بک، شرایط گلزنی را برای هندرسون مهیا کند و هندرسون نیز قدر این فرصت را دانست و گل نخست تیمش را به ثمر رساند.

انگلیسی‌ها در واپسین دقایق تلف شده نیمه نخست روی حرکت انفجاری بلینگهام و عبور او از مدافع سنگال، توپ را به فودن رساند و او نیز هری کین را در فرصت تک به تک قرار داد تا این مهاجم بالاخره نخستین گلش را در این جام جهانی بزند و تیمش را با ۲ گل پیش بیندازد. ۲ تیم با همین نتیجه به رختکن رفتند. با آغاز نیمه دوم، انگلیس باز هم بازی را هجومی شروع کرد. در دقیقه ۵۷؛ پاسکاری زیبا و تک‌ضرب انگلیسی‌ها در سمت چپ، فودن را صاحب توپ کرد و پاس در عرض این بازیکن سبب شد تا ساکا گل سوم تیمش را به ثمر برساند و اختلاف را افزایش دهد. این بازی تا پایان ۹۰ دقیقه اتفاق خاص دیگری رخ نداد تا بازی با نتیجه ۳ بر صفر به سود انگلیس به پایان برسد و آن ها در جمع ۸ تیم برتر مرحله یکچهارم نهایی مقابل فرانسه قرار بگیرند.

* امشب در پانزدهمین روز از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، ۲ دیدار دیگر در مرحله یک هشتم برگزار می‌شود که در ادامه مروری بر آن خواهیم داشت:

*ژاپن - کرواسی؛ نبرد سامورایی‌ها برای خلق شگفتی دیگر

در نخستین بازی امروز که از ساعت ۱۸:۳۰ برگزار می‌شود؛ ۲ تیم ژاپن و کرواسی در ورزشگاه الجنوب به مصاف هم خواهند رفت. ژاپن به عنوان تیم نخست گروه E و تیم ملی کرواسی نیز به عنوان تیم دوم گروه F در این مرحله حضور دارند.

تیم ملی کرواسی هم‌اکنون در رده ۱۲ جهان و دهم قاره‌ی اروپا قرار دارد. کرواسی طی ۵ دوره‌ای که در جام جهانی حضور داشته در ۲ دوره موفق به حضور در مرحله یک‌هشتم نهایی شده است. آن‌ها در این دوره برای سومین بار به این مرحله رسیده‌اند. کروات‌ها هرگاه از مرحله گروهی صعود کرده‌اند به مراحل بالاتر و تا نیمه نهایی هم رسیده‌اند.

کرواسی۳ بار در جام جهانی مقابل تیم‌های آسیایی قرار گرفته که هیچگاه در آن‌ها بازنده نبوده است. کرواسی ۲ بار در جام جهانی مقابل ژاپن قرار گرفته که یکبار در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، ۲ بر یک ژاپن را شکست دادند و در جام جهانی ۲۰۰۲ که به میزبانی ژاپن و کره برگزار شد در دور گروهی به مصاف هم رفتند که به تساوی یک بر یک رضایت دادند. این سومین تقابل ۲ تیم در تاریخ جام جهانی است.

تیم ملی ژاپن هم‌اکنون در رده ۲۴ جهان و اول آسیا قرار دارد. این تیم ۶ بار در جام جهانی حضور داشته که در ۳ دوره از آن در مرحله یک‌هشتم قرار گرفته است. این تیم هیچگاه در ادوار مختلف جام جهانی به مرحله‌ای بالاتر از یک هشتم صعود نکرده است. ژاپن که برای چهارمین بار به یک‌هشتم صعود کرده است؛ قصد دارد تا رکوردشکنی کنند و به مراحل بالاتر نیز صعود کند. سامورایی‌ها در دور گروهی با ۲ برد و یک شکست به عنوان تیم نخست گروه خود صعود کرده و در سوی مقابل کرواسی با یک برد و ۲ تساوی پا به این مرحله گذاشته‌اند.

*برزیل - کره جنوبی؛ ببرهای آسیا مقابل برزیل تا دندان مسلح

در دمین دیدار که امشب از ساعت ۲۲:۳۰ برگزار خواهد شد؛ ۲ تیم برزیل و کره‌جنوبی در ورزشگاه ۹۷۴ مقابل هم صف‌آرایی خواهند کرد. تیم ملی برزیل به عنوان تیم اول گروه G و کره‌جنوبی نیز به عنوان تیم دوم گره H در این مرحله از جام جهانی حضور دارند.

سلسائو که عنوان بهترین و پرافتخارترین تیم جهان را یدک می‌کشد در رتبه یک جهان و اول قاره آمریکای جنوبی قرار دارد. تیم ملی برزیل که همواره در مرحله یک‌هشتم نهایی حضور داشته است، برای نخستین بار در این مرحله مقابل یک تیم آسیایی قرار می‌گیرد.

برزیل در ادوار مختلف جام جهانی ۳ بار مقابل تیم‌های چین، ژاپن و کره شمالی نمایندگان آسیا قرار گرفته‌ که در هر ۳ دیدار پیروز بوده‌ است. تیم ملی برزیل که در نخستین بازی جام جهانی ۲۰۲۲ نیمار را به علت مصدومیت از دست داد، اما با اعلام تیته سرمربی سلسائو، او می‌تواند در دیدار مقابل کره جنوبی به میدان برود. تلس، ژسوس و ساندرو غایبان برزیل در این بازی هستند.

تیم ملی کره‌جنوبی هم‌اکنون در رده ۲۸ جهان و سوم آسیا قرار دارد. این تیم پیش از این جام ۱۰ بار در جام جهانی حضور داشته که در 6 دوره از آن موفق به صعود به جمع ۱۶ تیم برتر شده‌اند. کره جنوبی ۶ بار در ادوار جام جهانی مقابل تیم‌هایی از آمریکای‌جنوبی قرار گرفته که در هیچ کدام از این دیدارها پیروز نبوده است.

این نخستین دیدار ببرهای آسیا مقابل برزیل در جام جهانی خواهد بود. ۲ تیم برزیل و کره جنوبی ۲ بار در بازی‌های دوستانه مقابل هم قرار گرفته‌اند که هر دو بار با برتری برزیل همراه بوده است. پیش از آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ دو تیم یکبار دیگر در بازی دوستانه مقابل هم قرار گرفتند که در این بازی برزیل با نتیجه ۵ بر یک پیروز بود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *